Τηλ: 210 6029006 - Κιν: 697 3546407 ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΟΣ 55 - ΠΑΙΑΝΙΑ

Προηγούμενες έρευνες έχουν συνδέσει την κατανάλωση fast-food με την παιδική παχυσαρκία και αρκετά προβλήματα υγείας στη μετέπειτα ζωή τους. Αλλά η κατανάλωση τέτοιων τροφίμων μπορεί να επηρεάσει όχι μόνο τη σωματική υγεία. Μια μελέτη διαπιστώνει ότι η ποσότητα πρόχειρου φαγητού που καταναλώνουν τα παιδιά, μπορεί επίσης να επηρεάσει τις ακαδημαϊκές επιδόσεις τους.

Η ερευνητική ομάδα – με επικεφαλής την Katy Purtell, επίκουρη καθηγήτρια ανθρωπιστικών επιστημών στο Πανεπιστήμιο του Οχάιο – διαπίστωσε ότι όσο υψηλότερη είναι η συχνότητα κατανάλωσης fast-food στην πέμπτη τάξη του δημοτικού, τόσο χειρότερη είναι η επίδοση των παιδιών στα μαθηματικά, τη γλώσσα και τις θετικές επιστήμες στην δευτέρα γυμνασίου.

Οι επιστήμονες δημοσίευσαν τα ευρήματά τους στο περιοδικό Clinical Pediatrics τον Δεκέμβρη του 2014.

Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση ανθυγιεινών τροφίμων έχει σημαντική συμβολή στην παιδική παχυσαρκία, ενώ ειδικοί σε θέματα υγείας πιστεύουν ότι το πρόχειρο φαγητό οδηγεί σε αύξηση των ποσοστών του διαβήτη, σε υψηλή αρτηριακή πίεση και εγκεφαλικά επεισόδια.

Έχει υπάρξει πολλή συζήτηση σχετικά με το μάρκετινγκ πρόχειρου φαγητού στα παιδιά, με πολλούς εμπειρογνώμονες να ισχυρίζονται ότι ενθαρρύνει την ανθυγιεινή διατροφή.

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Πρόληψης, σχεδόν το 40% της διατροφής των παιδιών προέρχεται από ανθυγιεινά λίπη και πρόσθετα σάκχαρα, και μόνο το 21% των νέων ηλικίας 6-19 ετών καταναλώνουν τις συνιστώμενες πέντε μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα.

Σε αυτή τη μελέτη, η Purtell και η ομάδα της θέλησε να προσδιορίσει αν η κατανάλωση γρήγορου φαγητού επηρεάζει την απόδοση ενός παιδιού στο σχολείο.

Οι ερευνητές ανέλυσαν στοιχεία από 11.740 μαθητές που έλαβαν μέρος στη μελέτη Early Childhood Longitudinal Study-Kindergarten Cohort. Όλοι οι μαθητές ήταν στο νηπιαγωγείο την περίοδο 1998-1999.

Όταν τα παιδιά ήταν στην πέμπτη τάξη του δημοτικού, συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο σχετικά με την  κατανάλωση τροφίμων. Από αυτό, η ομάδα διαπίστωσε ότι μόνο το 29% των παιδιών ανέφεραν ότι δεν έφαγαν καθόλου fast food κατά τη διάρκεια της εβδομάδας πριν από τη συμπλήρωση του  ερωτηματολόγιου.

Τα αποτελέσματα των σχολικών τεστ μέχρι 20% χαμηλότερα μεταξύ των παιδιών που κατανάλωναν συστηματικά  fast food

Περίπου το 10% των παιδιών ανέφεραν ότι έτρωγαν fast food κάθε μέρα, ενώ το 10% δήλωσε ότι τρώει τέσσερις έως έξι φορές την εβδομάδα. Τα υπόλοιπα παιδιά ανέφεραν ότι κατανάλωσαν fast food μία έως τρεις φορές κατά τη διάρκεια της εβδομάδας πριν από το ερωτηματολόγιο.

Τα παιδιά αξιολογήθηκαν με τεστ στη γλώσσα, τα μαθηματικά και τις θετικές επιστήμες στην πέμπτη τάξη του δημοτικού, και επαναξιολογήθηκαν με περαιτέρω εξετάσεις σε αυτά τα τρία θέματα όταν έφθασαν στη Δευτέρα γυμνασίου.

Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν ότι τα παιδιά που κατανάλωναν fast food τέσσερις έως έξι φορές την εβδομάδα ή κάθε μέρα, είχαν επιδόσεις μέχρι και 20% χαμηλότερες στα μαθηματικά, τη γλώσσα και τις θετικές επιστήμες στη Δευτέρα γυμνασίου σε σχέση με παιδιά που δεν κατανάλωναν καθόλου fast food. Τα παιδιά που κατανάλωναν fast food μία έως τρεις φορές την εβδομάδα είχαν χαμηλότερη επίδοση μόνο στα  μαθηματικά στην Δευτέρα γυμνασίου, σε σύγκριση με τα παιδιά που δεν κατανάλωναν καθόλου fast food.

Οι ερευνητές λένε ότι τα αποτελέσματά τους ισχύουν ακόμη και μετά τον συνυπολογισμό άλλων πιθανών παραγόντων που συμβάλλουν σε χαμηλότερες βαθμολογίες των εξεταστικών δοκιμασιών, όπως η άσκηση, ο χρόνος τηλεθέασης, η κοινωνικοοικονομική κατάσταση της οικογένειας, η κατανάλωση άλλων τροφίμων, και το σχολείο φοίτησης και τα χαρακτηριστικά της γειτονιάς διαμονής.

Σχολιάζοντας τα ευρήματα της ομάδας, η Purtell αναφέρει:

“Υπάρχουν πολλά στοιχεία που δείχνουν ότι η κατανάλωση πρόχειρου φαγητού συνδέεται με την παιδική παχυσαρκία, αλλά τα προβλήματα δεν σταματούν εκεί. Η μεγάλη στήριξη στην κατανάλωση γρήγορου φαγητού θα μπορούσε να βλάψει το πόσο καλά αποδίδουν τα παιδιά στην τάξη.

Δεν λέμε ότι οι γονείς δεν πρέπει ποτέ να δίνουν  στα παιδιά τους fast food, αλλά τα αποτελέσματα αυτά υποδεικνύουν η κατανάλωση fast-food θα πρέπει να περιοριστεί όσο το δυνατόν περισσότερο.”

Αν και οι ερευνητές λένε ότι δεν είναι σε θέση να πουν ακριβώς γιατί η κατανάλωση fast-food στην πέμπτη τάξη του δημοτικού φάνηκε να επηρεάζει την απόδοση των μαθητών στη Δευτέρα γυμνασίου, επισημαίνουν ότι και άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι το γρήγορο φαγητό στερείται θρεπτικών συστατικών που σχετίζονται με τη γνωστική ανάπτυξη, όπως ο σίδηρος.

Επιπλέον, αναφέρουν ότι μια προηγούμενη έρευνα έχει συνδέσει τη διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά και ζάχαρη με εξασθενημένη μνήμη και μάθηση νέων δεξιοτήτων.


ΠΗΓΗ